Dyrene på gården.

Tenkte jeg skulle fortelle litt mere om dyrene vi har her i dag.

Vi kjøpte jo småbruket Nordheim her på Midøya ( Midsund) sommeren 2018. Og på et småbruk må man jo ha dyr. Eller jeg må hvertfall ha dyr rundt meg uansett. Dyr har alltid betydd mye for meg og alltid vært en stor del av livet mitt.

Her på gården har vi en liten flott med geiter, kasjmirgeiter. Per dags dato så har vi 9 dyr. Gjengen består av 2 kastrater, 2 bukker, 5 geiter. Til våren, eller veldig tidlig vår….Slutten av februar 2023 er det tid for kjeing. Så det blir spennende å se hvor mye vi klarer å øke besetning på. Planen er å øke i noen år fremover til vi kommer opp i et antal som passer for drifta på gården. Krysser bare fingrene for at det blir flest hokje og ikke bukkekje for dem har vi ikke bruk for.

Ellers har vi en gjeng med høner. I hønsefjøset her har vi et par haner og 13-14 høner. Det består mest av blandingsraser. Akkurat nå er det kyllinger i fjøset, men jeg har ikke fått sett dem selv da jeg ikke kan gå i fjøset før foten er helt i orden slik at det ikke blir noe bakterie tull. Vi har så vi holder oss selv med egg og har noen som kjøper egg fast av oss. Hønene her går fritt som de selv ønsker på gårdstunet. Vi har lite rovdyr her på øya. Det er en hønsehauk i nærheten, en den har jeg sett kun 1 gang på årene vi har bodd her. Ellers er det ørna, men den har aldri prøvd seg etter dyra her. Så hønene nyter gårdslivet så godt de kan hos oss. Og det vises i eggene da plomma har ei helt nydelig farge og smaker helt fortreffelig.

Vi har også 3 ender av rasen gul svensk and. Det er Kalle Anka, Kajsa Anka og Netti. De går også som de selv ønsker rundt ute her. Og så fort vi går ut døren kommer de med en gang i håp om å få noe snadder å spise på. Angrer ikke en dag på at vi fikk tak i dem. Utrolig trivelige dyr. Håper at de vil legge noe egg til neste år slik at vi kan ruge frem andunger og øke besetningen litt.

Det var vel dyrene som bor i fjøset og ute. Men vi har flere dyr på gården.

Det er ikke noe gård uten å ha katt. Eller hva? Vi har 3 nydelige katter her. De går ut og inn i huset som de selv ønsker. De er alle hokatter og er avlet ned fra første hokatten vår. Gjengen består av Ragnhild som jeg kalte opp etter min mor, Solstråle som frøkna mi kalte opp etter meg, mens den siste er Petra som Stig har navngitt. De er tre hærlige koseklumpen som er med på å fyllet hjemmet og gården med liv.

Må selvfølgelig ikke glemme hundene. Vi har 2 hunder. Vi har hatt mange hunder før ( et hundespann med Alaska husky). Men nå har vi 1 alaska husky tispe som heter Queen. Hun er alt blitt 5år og merker godt at hun er blitt voksen. Dette er ei blid og trivelig dame med en tolmodighet ut av en annen verden. Mens hund nr 2 er Luna. Luna er ei border collie tipse som kommer fra andre siden av sjøen, fra Irland. Luna hadde ikke en så bra start på livet, noe som hun bærer preg av i sin væremåte. Men hun er snill som dagen er lang og prøver så godt hun kan med å tilfredstille meg ( eier) til en hver tid. Akkurat slik en border collie skal! Hun er som border collier flest, elsker at det skal skje noe og er alltid klar for å jobbe. Utrolig glad for å ha fått henne i livet mitt. Men det er ei smart dame som lærer fort, på godt og vondt. Så man skal ikke dyrke uvaner for det meste tas for opp hos denne dama. Gleder meg masse til jeg kan kaste krykkene og sette i gang ortlig trening på ho igjen. Og for å ikke snakke om å kunne ta med hundene på turer igjen. Det gleder jeg meg veldig til og det tror jeg hundene ser frem til også.

Sist men ikke minst så må jeg jo nevne dyrene til jentungen. Ho har marsvin. Ikke mindre enn 4 stk. Det er 2 gutter og 2 jenter. Så disse bort i 2 bur for å unngå at det skal bli babyer. Var så uheldig å bomme på kjønnet så det dukket plutselig opp minimarsvin en dag. Så da måtte man bare få tak i et bur til. Marsvin er jo sosiale og bør ikke bo alene, derfor er det 2 i hvert bur slik at de skal kunne ha selskap av hverandre.

Da har jeg vel kommet meg gjennom listen av dyr her på gården. Altså det er totalt 9 geiter, 15-16 høner, 3 ender, 3 katter, 2 hunder og 4 marsvin her nå.

Tidligere hadde vi flere forskjellige dyr her. Både minegriser, kaniner og hester. Men både minigrisene og kaninene kvittet vi oss med da koronaen kom. Hadde besøksgård og aktiviteter for barn her, men da det ble slutt på det måtte vi redusere antall dyr. Hestene vandrer nå på de evige grønne enger. Jeg er usikker på om det blir hest her igjen. Jeg har jo holdt på med hest i ca 30 år så hest har alltid vært en meget stor del av meg. Men nå er det så mye annet som opptar tiden min og spesielt etter jeg begynne med skyting. Og med tanke på at jeg er syk så må jeg prioritere. Det meste av utstyr er her enda og stallboksene står, men ingen hest her nå. Får se etter hvert hva som skjer. Vil liksom ikke avskrive det helt enda, men blir nok ingen hest her igjen med det første. Har mere lyst til å prioritere hund og skyting. Og ikke minst min egen helse.

Noe du lurer på rundt dyrene?

Jeg er ei dame som kom til verden en augustdag i 1984. Født og oppvokst i fagre Gudbrandsdalen. Flyttet til Møre i mai 2017. Bor på et av Norges flotteste steder, Midsund. Her lever jeg de glade dager sammen med mann og barn og en gjeng med firbeinte på småbruket vårt. Når du ikke finner meg på gården eller på fjelltur så bruker jeg mye tid på skytebana. Dette er en hobby jeg fikk sommeren 2021. Har fått helt dilla og det brukes mye tid på dette😊 Er kronisk syk, ADHD, ME, fibro, 3 forskjellige hodepinelidelser, asma, artrose, kroiske skader etter ulykke og er derfor desverre ufør. Men jeg har mange jern i ilden og sier sjelden nei til en ufordring. Livsglad dame som trives best blandt dyr og natur i en aktiv hverdag. Litt motgang stopper ikke meg. En utfordring er alltid til for å løses😉
Posts created 175

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top